Universiteit Twente zet arbeidsmarktdata in voor studenten. Hoe gaan arbeidsmarktdata en onderwijs samen?

Als je denkt aan organisaties die arbeidsmarktdata gebruiken, dan denk je al snel aan bemiddelaars of recruiters die kandidaten helpen in de zoektocht naar een baan. Minder snel denk je aan een onderwijsinstelling die arbeidsmarktdata inzet om studenten een beter beeld te geven van de arbeidsmarkt. Hoe gaan arbeidsmarktdata en onderwijs samen? Wij spraken met Floris Metzner, Online Marketeer bij Universiteit Twente, over hoe zij dat aanpakken. Lees het hier!

Een beter beeld van de arbeidsmarkt

Floris Metzner vindt een goede informatievoorziening voor studenten belangrijk. Onlangs heeft de Universiteit Twente een onderzoek uitgevoerd naar wensen en behoeften van zowel bachelor studiekiezers als masterkiezers. Een van de uitkomsten is dat een groot deel wil weten wat hij of zij met een studie kan worden. Floris: “Voor universiteiten is die vraag niet zo makkelijk te beantwoorden. Vaak leiden wij studenten niet op tot één beroep. Studenten ronden een opleiding af en kunnen daarna vaak verschillende kanten op. Dit wilden we beter in kaart brengen voor bachelor studiekiezers en masterstudenten. En Jobdigger kon ons daarbij helpen.”

Floris Metzner Universiteit Twente

 

Jobdigger heeft samen met Floris en de Universiteit Twente onderzocht óf en hoe het mogelijk is om vanuit de opleiding een profiel te schetsen. “Als universiteit hebben we bijvoorbeeld wel data beschikbaar van alumni, maar die is vaak niet actueel en toereikend genoeg om gegronde uitspraken te doen voor studenten. Maar met de arbeidsmarktdata van Jobdigger konden we dat beeld wel goed schetsen. We hebben de arbeidsmarktdata gekoppeld aan onze verschillende opleidingen*. De data verwerken we in overzichtelijke infographics die weergeven hoe het werkveld voor een specifieke opleiding eruitziet”, aldus Floris. Hieronder vind je de infographic voor de opleiding Toegepaste Wiskunde.

infographic toegepaste wiskunde

In de infographic zie je onder andere het aantal geplaatste vacatures, de top 5 grootste werkgevers, de top 5 banen en het gemiddelde startsalaris als je de master Toegepaste Wiskunde hebt afgerond. Zo krijg je als student dus een compleet overzicht van de arbeidsmarkt die past bij jouw opleiding.

Waar plaatst Universiteit Twente deze infographics?

Floris vertelt dat zij de infographics nu voornamelijk gebruiken in de opleidingsbrochure, maar ook plaatsen op de opleidingspagina van de website. De data in de infographic zijn realtime en dus altijd actueel als je de brochure downloadt of de opleidingspagina bekijkt. Verder gebruikt de Universiteit Twente de data ook voor open dagen en presentaties. Floris: “De infographics worden nu ongeveer een jaar gebruikt. Er loopt nog een onderzoek over de resultaten, maar de eerste reacties zijn erg positief”.

Op dit moment worden de infographics vooral voor studenten ingezet die een keuze voor hun master moeten gaan maken, maar het is ook zeker relevant voor toekomstige studenten die een bacheloropleiding beginnen. Floris: “We delen vaak op de opleidingspagina’s van bacheloropleidingen informatie over welke masters goed aansluiten op de bachelor. We kunnen dan bijvoorbeeld ook alvast meer delen over carrièremogelijkheden”.

"Een van de uitkomsten is dat een groot deel wil weten wat hij of zij met een studie kan worden. Voor universiteiten is die vraag niet zo makkelijk te beantwoorden. - Floris Metzner"

Floris Metzner

“Als Universiteit Twente staan we voor een uitdaging. En dat is om afstudeerders in de regio te behouden.”
Floris Metzner, Online Marketeer

Toekomstplannen met arbeidsmarktdata

“Als Universiteit Twente staan we voor een uitdaging. En dat is om afstudeerders in de regio te behouden. We merken dat afstudeerders aan onze universiteit geneigd zijn om het oosten van Nederland in te ruilen voor een baan in de Randstad. Het inzetten van arbeidsmarktdata kan ook helpen om studenten die bijna afgestudeerd zijn in onze regio te houden, bijvoorbeeld door het delen van relevante vacatures uit de regio die passen bij hun opleiding. Dat doen we nu nog niet, maar dat zijn we wel van plan om te doen.” Het inzetten van arbeidsmarktdata helpt dus niet alleen als studenten een keuze moeten maken voor een studie, maar kan ook helpen op het moment dat zij de universiteit weer gaan verlaten. 

“Arbeidsmarktdata in het onderwijs is dus op meerdere momenten in de ‘student journey’ van toegevoegde waarde. Er is nog veel perspectief als het gaat om het inzetten van arbeidsmarktdata voor het onderwijs. Als Online Marketeer ben en blijf ik altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om de informatievoorziening voor studenten nóg beter te maken”, aldus Floris.

Wil je ook meer inzicht in de arbeidsmarkt?

Wil jij na het lezen van dit artikel ook meer inzicht in de arbeidsmarkt en ben je benieuwd wat Jobdigger voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op.

 

*De Universiteit Twente heeft de database gevoed met arbeidsmarktdata op basis van de JDCO-classificatie van Jobdigger. De beroepen van de JDCO-classificatie heeft de universiteit gekoppeld aan de verschillende opleidingen. De arbeidsmarktdata van deze JDCO-functies heeft de universiteit vervolgens gebruikt om een beeld te schetsen van de arbeidsmarkt voor hun opleidingen. Hiervoor is de JDCO-classificatie gebruikt, omdat deze veel specifieker is dan de algemene internationale ISCO-classificatie. Lees meer over onze JDCO-classificatie.

Ben je benieuwd naar wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

Wil je Jobdigger zien?

Vraag dan nu vrijblijvend een online demo aan

Online demo aanvragen

Wil je op de hoogte blijven van al ons nieuws?
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!