Nieuwsoverzicht

Klantcase FYGI - Happy Recruiters & Talent Targeting : een vernieuwde, succesvolle aanpak

 

FYGI behoort tot Jobdigger’s meest enthousiaste klanten. Wat hen zo bijzonder maakt, is dat ze onze recruitment technologie inzetten in het gehele recruitment traject.

 

Ik was benieuwd naar de Happy Recruiters van FYGI, naar hun vernieuwde aanpak en op welke manier ze Jobdigger inzetten in hun recruitment traject. Ik ging er op bezoek en sprak met ons contactpersoon Benno Verlaan (Applicatie Ontwikkelaar) en met Yvette van Ekris (Online Marketeer en verantwoordelijk voor FYGI – Talent Targeting).

 

“Omdat de wereld van werk aan het veranderen is. En de wereld van recruitment ook.”

“Omdat de wereld van werk aan het veranderen is. En de wereld van recruitment ook,” schrijft FYGI op zijn website. Tijd voor vernieuwing dus. Weg met de traditionele manier van werven en de inflexibiliteit die grotere uitzendorganisaties vaak bieden. Een platform, waar ervaren recruiters met een netwerk zich bij aan kunnen sluiten. Zo ontstaat er verbinding tussen recruiters, opdrachtgevers en kandidaten met een gezamenlijk doel: een passende baan voor de kandidaat te vinden en de beste werknemers voor de opdrachtgever te interesseren. De recruiters die een bijdrage leveren aan het platform zijn recruiters in dienst of zzp’ers die allemaal genieten van de vrijheid, zelfstandigheid en flexibiliteit waarmee ze hun vak kunnen uitoefenen. Tegelijkertijd, hebben ze collega’s waarmee ze kunnen sparren en waarmee ze de warme contacten uit elkaars netwerk gebruiken om samen de perfecte match te vinden tussen opdrachtgever en kandidaat.

FYGI heeft veel aandacht voor zijn recruiters en faciliteren hen op het gebied van: recruitment, marketing, trainingen en digital (waaronder het ATS-/recruitmentsysteem Connexys en natuurlijk Jobdigger). Een heel pakket aan diensten en persoonlijke ondersteuning waardoor recruiters happy en met volle overgave hun vak blijven uitoefenen. 

“Door de krapte op de arbeidsmarkt is het essentieel om gericht te werven en zich te onderscheiden.”

‘Doordat Jobdigger duidelijk aangeeft wat er in de markt gevraagd wordt kan de vacaturetekst veel gerichter worden geschreven en op de juiste plek aangeboden worden. De informatie uit Jobdigger is echt een meerwaarde voor onze recruiters in hun zoektocht naar de juiste kandidaat.’ voegt Benno eraan toe.

Wanneer recruiters op zoek zijn naar heel schaars talent, bijvoorbeeld in het onderwijs, de zorg of techniek, is Talent Targeting (online wervingscampagnes) een doeltreffend product dat ingezet kan worden om deze schaarse talenten te vinden. Middels deze online wervingscampagnes wordt social media ingezet voor het zoeken van de juiste profielen. ‘We gebruiken het DoelgroepenDashboard om deze campagnes in te richten’, vertelt Yvette. ‘Dankzij de doelgroepanalyses uit het DoelgroepenDashboard kun je namelijk heel goed de latent werkzoekenden bereiken. We kijken welke informatie relevant is voor de doelgroep: de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden bijvoorbeeld, maar ook wat ze belangrijk vinden in een baan (de pullfactoren). Op welke kanalen is de doelgroep actief en op welke kanalen zoeken ze naar een baan? Op basis van de data uit het DoelgroepenDashboard én het gesprek met de opdrachtgever bepalen we de inhoud van de wervingscampagne, op welke kanalen we ze gaan inzetten en welke doelgroep we gaan targeten.’

Bij het inrichten van de achterkant van de campagne maken Yvette en haar collega’s ook gebruik van de data uit het DoelgroepenDashboard om vanaf het begin de campagne specifiek te kunnen targeten. Ze targeten bijvoorbeeld niet alleen op de functiebenaming die in de vacature staat maar ook op alle alternatieve en aanverwante functietitels. Zo verbreden ze de doelgroep. Reisafstand wordt ook meegenomen, net als geslacht en leeftijd. ‘Vervolgens, aan de hand van de reacties die we krijgen en door met de recruiter én de opdrachtgever te schakelen over wat er wel of niet goed is aan het profiel, optimaliseren we de campagne steeds door en zo maken we de doelgroeptargeting steeds gerichter,’ licht Yvette toe.

 

“Het inzetten van Talent Targeting om schaarse talenten te werven is succesvol.”

En is het inzetten van Talent Targeting succesvol om schaarse talenten te werven?

‘Jazeker’, zegt Yvette trots. ‘We hebben nu bijvoorbeeld een wervingscampagne lopen voor leraren in het Voortgezet Speciaal Onderwijs. Deze onderwijsinstelling heeft al via verschillende wegen geprobeerd het lerarentekort op hun school op te lossen, maar tot voorkort lukte hen dit nog niet. De campagne loopt nu twee weken en telt al meer dan 50 reacties. En dat terwijl het hele lerarentekort in Nederland een hot-item is, zo zie je maar: wij weten de doelgroep met de juiste boodschap te bereiken! Een ander mooi voorbeeld is één van onze opdrachtgevers uit de technische branche waar 31 kandidaten zijn aangenomen vanuit zo’n campagne.’

De aanpak om online wervingscampagnes in te zetten om schaarse profielen te werven blijkt succesvol. Net als de inzet van recruitment technologie als Jobdigger om inzicht te krijgen in de arbeidsmarkt en om zo nog gerichter te werven.

Ten slotte, Benno heeft samen met Björn van Jobdigger een externe koppeling met ATS-/recruitment systeem Connexys tot stand gebracht. Er is voor een koppeling gekozen om de gebruiksvriendelijkheid voor de recruiters te bevorderen. ‘Als platform wil je heel veel bij de recruiter wegnemen. Alleen die knop Jobdigger in Connexys is voor ons al een meerwaarde, want ze hoeven geen nieuw tabblad te openen, het is weer een handeling minder. Ze zeggen ook: in twee klikken moet er een actie volgen, anders dan haken mensen af, ook al heeft iets een meerwaarde.’

En wat brengt de toekomst, Benno?  

‘We hebben nu FYGI - Happy Recruiters, ons recruiters netwerk. Het doel is om in 2019 nog meer recruiters bij ons platform aan te laten sluiten. Ook hebben we FYGI - Talent Targeting, dit gaan we komend jaar nog veel verder ontwikkelen. En FYGI … is de toekomst!’

Wij wensen FYGI en zijn recruiters verbinding, vrijheid en geluk in hun recruitment trajecten toe en we zien er naar uit deze succesvolle samenwerking nog voor lange tijd door te zetten!

 
Geschreven door Janneke van Esch - Jobdigger

 

 

Ben je benieuwd wat Jobdigger voor jou kan betekenen?

Online demo aanvragen